Plocka blomklasarna när de är lite utslagna. Det går bra att ha 40 st klasar men ju fler desto godare!
Lägg blommorna i ett stort rostfritt kärl eller plastspannn.
Skiva citronerna tunt och lägg de ovanpå flädern.
Koka upp vattnet, rör ner sockret och rör om så att sockret löser sig helt. Blanda ner citronsyran och natriumbensoat. Om du ska förvara saften i frysen behöver du inte tillsätta natriumbensoat.
Häll den heta sockerlagen över fläderblommor. Täck kärlet/spannen med tex lock, handduk, tallrik.
Ställ kärlet/spannen svalt 5-7 dagar. Rör om - helst dagligen.
Sila saften. Det blir det ca 3 liter färdig saft. Häll upp på flaskor. Antingen förvaras den svalt i kyl eller i frysen.